-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47385 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

ترجمه آيه 62 سوره بقره آمده: كساني كه به آيين يهود گرويدند و نصاري و صابئان، آيا صابئان به ستارهپرستان نميگويند يا اينكه معناي ديگري دارد در صورتيكه پيروان يحيي پيامبر ستارهپرست نميشوند؟

اينكه صابئان كيانند؟ و پيرو چه كسياند؟ در ميان مفسران و دانشمندان اختلافنظر است. برخي گفتهاند: آنها جمعيتي از پيروان نوح بودهاند و ذكر اين عده در رديف مؤمنان و يهود و نصارا نيز دليل آن است كه اينان، مردمي متدين به يكي از اديان آسماني بوده و به خدا و قيامت ايمان داشتهاند. و اينكه بعضي آنها را مشرك و ستارهپرست و بعضي ديگر آنها را مجوس ميدانند صحيح نيست.

گروهي ديگر، آنان را پيروان حضرت يحيي بن زكريا ميدانند.

اينكه آيا صابئان، ستارهپرستاند؟ بايد گفت اگر چنانكه گفتهاند اين دين به حضرت يحيي يا حضرت نوح منسوب شود، قطعاً اصل دين آنها شركآلود نبوده و همه اديان الهي براساس خداپرستي شكل گرفته است. يا اينكه چنانكه گفتهاند، بگوييم: اينان همان قوم ابراهيم خليلاند كه حضرت ابراهيم، مأمور دعوت آنان بود، آنان در حران سرزمين صابئان زندگي ميكردند و بر دو گروه بودهاند: صابئان حنيف و صابئان مشرك و مشركان آنها، به ستارگان و خورشيد، احترام ميگذاشتند.

خلاصه: از مجموع بحثهاي فوق برميآيد، كه آنها در اصل پيرو يكي از پيامبران الهي بودهاند و بعداً گروهي از آنان از دستورات دين سرباز زدند و به همين جهت نيز صابئه نام گرفتهاند كه به معناي انحراف است.(تفسير نمونه، آيتا... مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 289، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.